خرید فالوور اینستاگرام خرید لایک اینستاگرام

الگوریتم های گوگل

الگوریتم های گوگل در سئو سایت

ما در گذشته بسیار در مورد الگوریتم های مختلف گوگل صحبت کردیم این مرتبه در این آموزش میخواهیم تمام این الگوریتم ها را در یک مقاله باهم بررسی کنیم، این آموزش به درد تمام افرادی میخورد که میخواهند خودشان روی سئو سایتشان کار کنند یا اینکه میخواهند با الگوریتم های گوگل آشنا شوند.
یک نکته ی خیلی مهم با ذکر مثال برای درک بهتر روش کار گوگل و الگوریتم رتبه بندی گوگل :
یک مستطیل را در نظر بگیرید و یک دایره را درون آن قرار دهید مانند تصویر زیر:

تصویری از گوگل و الگوریتم های رتبه بندی

گوگل به این روش عمل می کند که تمام الگوریتم هایش که با نقاط قرمز و صورتی در ۲ سایز نمایش داده شده اند در داخل مستطیل هستند و یعنی همگی فعال هستند.
حالا هر کدام از این الگوریتم ها به داخل دایره بروند،قطعا اهمیت آنها تا زمانیکه در دایره ی بزرگ قرار دارند بسیار بیشتر است. (شاید بتوان گفت ۱۰ برابر) ما به این دایره google core یا همان هسته گوگل یا کوره گوگل میگوییم.

اول به چند پرسش باحال در ارتباط با الگوریتم های گوگل پاسخ خواهیم داد:

سئوالات الگوریتم های گوگل

۱مهم ترین الگوریتم های گوگل کدامند؟همه ی الگوریتم های گوگل مهم هستند اما این چند مورد شناخته شده تر هستند :

الگوریتم پنگوئن گوگل

الگوریتم پاندا گوگل

الگوریتم مرغ مگس خوار

الگوریتم کبوتر گوگل

الگوریتم RankBrain

۲الگوریتم های گوگل هر چند وقت یکبار بروز میشوند؟الگوریتم های گوگل هر روز بروز میشوند، پس همیشه باید به آنها توجه داشت ۳آیا همه ی الگوریتم های گوگل رو باید بشناسیم؟قطعا چنین چیزی امکان ندارد چرا که گوگل با امنیت بالایی از لو رفتن تمام الگوریتم هایش جلوگیری می کند اما اینکه شما حدود ۱۰تای اصلی آنها را بشناسید و به آنها عمل کنید ۹۰% راه را برای موفقیت در سئو رفته اید

پیش از اینکه به سراغ الگوریتم های گوگل که کار مدیریت نتایج را در گوگل برعهده دارند برویم، یک تصویر جذاب از خدماتی که در این سالها به جستجوی گوگل اضافه شده را ببینید و این را به یاد داشته باشید که این الگوریتم ها (طبق اعلام گوگل حدود ۲۰۰ الگوریتم) این قضیه را مدیریت می کنند.

بخش های سرچ گوگل

تغییرات جستجوی گوگل در سالها

الگوریتم های گوگل

الگوریتم پنگوئن گوگل

این الگوریتم کابوس سئو کاران را رقم زد … کار الگوریتم پنگوئن این بود که بک لینک های اسپم و یا پولی را شناسایی کند و سایتی که این کار را انجام داده و برای سایت خود بک لینک خریداری کرده را جریمه کند. اگر این الگوریتم با اطمینان بالا به این تشخیص میرسید که سایت بک لینک های خوبی ندارد سایت را پنالتی می کرد. در مورد پنالتی گوگل بخوانید.

اگر میخواهید بیشتر در مورد الگوریتم پنگوئن بخوانید اینجا را مطالعه کنید.

الگوریتم پاندا گوگل

این الگوریتم وظیفه مهم دیگری بر عهده دارد و آنهم بررسی کیفیت محتوا های سایت می باشد، مثلا اینکه این محتوا ها چقدر کپی هستند، چقدر کاربردی هستند و چه میزان کیفیت خوبی دارند. این الگوریتم هم جزء آن دسته از الگوریتم هایی است که امکان پنالتی کردن سایت شما را دارد، پس با دقت بیشتری روی محتوا های سایت هایتان کار کنید. توجه کنید که Duplicate Content هیچ ارتباطی با الگوریتم پاندا ندارد.

اگر میخواهید تولید محتوای بهتری داشته باشید، پیشنهاد میکنیم در مورد الگوریتم پاندا دانش خود را افزایش دهید.

الگوریتم مرغ مگس خوار گوگل

این الگوریتم واقعا هوشمندانه عمل میکنه چون کارش بررسی سرعت لود شدن صفحات سایت ها و مقایسه عملکرد اونها در شرایط برابر هست، از طرف دیگه کدهایی مانند انکر تکست ها و کدهای نشانه‌گذاری Schema که خوانایی سایت رو برای گوگل و سایر موتور های جستجو بیشتر می کنند تاثیر زیادی بر عملکرد این الگوریتم روی سایت شما داره؛ البته الگوریتم مرغ مگس خوار هم واقعا نکات زیادی داره که برای مشاهده همه ی جزئیاتش به این صفحه مراجعه کنید: الگوریتم مرغ مگس خوار گوگل

الگوریتم bert گوگل

این الگوریتم نسبت به سایر الگوریتم های گوگل جدیدتره اما کارش هم جالب تره، کار این الگوریتم تحلیل محتوا و معنای دقیق (مفهوم اصلی عبارات می باشد) مثلا در یک جمله اگر کلمه شیر آمد منظور کدام شیر است (شیر خوردنی، شیر جنگل و یا شیر آب). اتفاقا گوگل برای این الگوریتم نام گذاری خیلی جالبی انجام داده چرا که این عروسک اگر برنامه هایش را دیده باشید همیشه به کلمات گیر میداد و گاها به شوخی آنها را اشتباه انتخاب میکرد. تحلیل الگوریتم برت گوگل را کامل تر بخوانید.

الگوریتم کبوتر گوگل

این الگوریتم حدودا در اواسط سال ۲۰۱۴ اومد که برای اولین بار بعد از انتشار آن گوگل تجربه ی محلی کردن نتایج را تا حد بسیار زیادی پیاده سازی کرد و از آن به بعد سئوی محلی مفهوم کامل تر خود را بدست آورد. یک مثال خوب برای درک بهتر الگوریتم کبوتر جستجوی نام یک رستوران در یک محله می باشد، مثلا شاندیز مشهد یا هایدای دولت … وقتی یک کاربر این کلمات را سرچ میکند گوگل برای پاسخ دهی بهتر از کبوتر خودش استفاده میکنه.

الگوریتم Paraphrasing گوگل

این الگوریتم کارش بررسی محتوا ها در زبان های گوناگون است که اگر یک محتوا جستجو شد به زبان های دیگر اگر مورد مناسبی برای آن جستجو وجود داشت گوگل آنرا تشخیص داده و به کاربر نمایش میدهد. حتی پس از موفقیت این الگوریتم گوگل اعلام کرد که پاسخ تمام جستجو ها را حتی خودش دارد و می تواند آنها را نیز در سایت خودش نمایش دهد که ناراختی بسیاری را نیز در پی داشت.

الگوریتم گورخر

این الگوریتم کار شناسایی سایت های فروشگاهی بد را بر عهده دارد. چند نکته برای فروشگاه های اینترنی ۱٫ نماد اعتماد را بگیرید. ۲٫ برای مشتریان فروشگاه تجربه کاربری و رابط کاربری خوب بسازید. پس اگر به نوعی فروشگاه ندارید نیاز نیست ۱۰۰% موارد و نکات این الگوریتم را رعایت کنید.

الگوریتم هاک گوگل

hawk به معنای قوش میباشد و از هم خانواده های دیگر پرنده شاهین می باشد که بسیار تیز بین است و کارش با نامش کاملا تطبیق دارد. این الگوریتم هم مانند الگوریتم کبوتر بخش عمده ی تمرکز خود را بر روی سئو محلی قرار میدهد.

الگوریتم RankBrain رنک برین گوگل

الگوریتم رنک برین از هوش مصنوعی برای تشخیص اینکه آیا نیاز کاربر برطرف شده استفاده می کند و این الگوریتم چندین مرحله خود را آپدیت کرد تا اینکه منتقدان هم از عملکرد آن رضایتمند شدند، rankbrain بیشتر به نفع سایتهایی شد که کاربران در سایت bounce نمی کردند و حداقل ۱ کلیک به سایت میدادند. یکی از نمونه های خوب سایت دیوار و می باشد که کاربر برای رسیدن به هدفش معمولا چیزی حدود ۱۰ کلیک در سایت می کند و همچنین حداقل ۴ دقیقه در سایت میچرخد.

الگوریتم هیلتاپ

Hilltop Algorithm یکی از قدیمی ترین الگوریتم های گوگل است و نزدیک به ۲۰ سال عمر دارد، کار الگوریتم هیلتاپ بررسی و تحلیل محتوا های تخصصی است که با چندین معیار تشخیص کیفیت یک مقاله ی تخصصی را تشخیص میدهد.

الگوریتم Page Authority

کار این الگوریتم امتیاز دهی به صفحات می باشد که مخفف آنرا pa می نامیم همچنین domain authority نیز وجود دارد که البته با همین pa به صورت مستقیم نیز در ارتباط است که آن هم قدرت دامنه ی سایت را نشان میدهد. این الگوریتم جایگزین امتیاز دامنه در گوگل شد (چون خیلی راحت میشد قوانین امتیاز گیریش رو دور زد)
اولین بار پیج آتوریتی را سایت هایی مانند moz.com ارائه دادند که البته شاید هم گوگل آنها را داشت اما منتشر نمی کرد. برای موفقیت در گرفتن بیشترین امتیاز می بایست تولید محتوای خوب و زیاد داشته باشید و سایت های خوب زیادی به شما لینک داده باشند.(امتیاز pa , da از ۰ تا ۱۰۰ محاسبه می گردد که برای سایت های کوچک در محدوده ی ۵ تا ۱۵ سایت های متوسط ۱۵ تا ۳۵ و سایت های بزرگتر از ۳۵ تا ۱۰۰ می باشد)

الگوریتم کافئین گوگل

این الگوریتم در اصل آمد تا گوگل خودش سریع تر صفحات را بررسی کند، البته همین کار هم بر رتبه ی سایت های سریع تر تاثیر بهتری گذاشت، الگوریتم کافئین هر سال آپدیت شده و جدیدا هم مهم ترین زمان آن در انتهای سال ۲۰۱۹ بود.

الگوریتم موبایل فرندلی

خوب خوب به الگوریتم جذاب موبایل فرندلی رسیدیم، این الگوریتم جزء معدود الگوریتم هایی است که از اسمش معلوم است برای چه کاری ساخته شده، قدرت این الگوریتم رو جدی بگیرید، دوستان و مجموعه های زیادی به خاطر جدی نگرفتن الگوریتم mobile friendly خسارت و ضررهای جدی دیدن، سایتی که مدت ها در رتبه ۱ گوگل بوده بعد از آمدن mobile friendly algorithm و بروز رسانی های آن در دسکتاپ به رتبه ی ۲ و در موبایل به رتبه ی ۹ رفته و چیزی در حدود ۶۰% ترافیک خود را از دست داده ، مواردی که برای موبایل فرندلی باید رعایت شود:

  • رسپانسیو بودن سایت
  • سرعت لود بالا در نسخه های موبایل سایت
  • رعایت فاصله های منطقی برای اجزاء سایت
  • استفاده نکردن بیش از اندازه تبلیغات در صفحات سایت
  • استفاده از تصاویر سئو شده و با ابعاد مناسب
  • ux خوب برای کاربران موبایلی

برای اینکه بفهمیم یک سایت موبایل فرندلی (mobile-friendly) هست یا نه میشه با لینک زیر از خود گوگل بپرسیم.

mobile-friendly test

الگوریتم eat گوگل

این الگوریتم برای ۳ دسته سایت تمرکزش روی ۳ دسته سایت هست:

  1. سایت هایی که با سلامت مردم در ارتباط هستن
  2. سایت هایی که با مال (سرمایه) مردم در ارتباط هستن
  3. سایت هایی که با قوانین در ارتباط هستن مانند ثبت شرکت ها

کار این الگوریتم این هست که ببین چقدر این سایت ها واقعی هستند و حرفهایی که در اونها زده میشه چقدر صحیح و قابل استناد هستن و این سایتها چقدر معتبر هستند.

الگوریتم page layout

الگوریتم page layout کارش جریمه کردن سایت هایی است که داخل اونها پر از تبلیغات هست و یک کاربر برای اینکه به دکمه ی دانلود و یا قسمت مطالعه مطلب برسه باید از کلی تبلیغات عبور کنه تا به بخش مفید مقاله برسه. این الگوریتم زمانی که اومد به دلیل ماهیت عملکردی الگوریتم page layout، بر روی حداکثر ۱ % سایت ها تاثیر گذار بود و البته خوب این الگوریتم به دلیل مبارزه با تبلیغات بیش از حد در سایت ها، در بین مردم از محبوبیت بیشتری برخوردار خواهد بود.

الگوریتم گوگل دنس

الگوریتم گوگل دنس واقعا کار رو برای سئو کارهای تازه کار سخت میکنه و اغلب هم اونها رو شکست میده، خیلی کار این الگوریتم جالبه، گوگل دنس به چند روش روی سایت ها آزمایش هایی انجام میده که همشون هم با تغییر رتبه سایت در نتایج گوگل انجام میشه. چند مثال جالب از الگوریتم گوگل دنس: در مواقعی سایت شما رو به صورت عمدی (آزمایشی) به عقب میبره تا عکس العمل شما رو ببینه ، در مواقعی هم سایت شما رو عمدا در نتایج بالا میاره تا بازهم ببینه چه عکس العملی از خودتون نشون میدین. البته یک روش جالب دیگه هم گوگل دنس داره، اونم اینکه مثلا ۳ تا سایت رقیب رو هر کدومشون رو برای مدت مشابهی میاره رتبه ۱ و رفتار کاربر های مختلف و میزان رضایت اونها رو با الگوریتم هاش تحلیلی میکنه و هر کدوم که جلب رضایت بیشتری بکنه گوگل به اون امتیاز بیشتری میده.

الگوریتم payday loan

الگوریتم payday loan یکی از الگوریتم های گوگل است که برای مبارزه با سایت های اسپمر به وجود ، سایت هایی که دنبال وام دادن دروغین ، شرط بندی و کازینو به وجود آمد، حتی اسم این الگوریتم از یک وام (در کشور آمریکا) برگرفته شده. هرچند در سایت های معتبر که موتورهای جستجو رو تحلیل می کنند در مورد الگوریتم payday loan پست های جالبی گذاشتن و خیلی جاها اعلام کردن که این الگوریتم سایت های مستهجن رو هم پنالتی میکنه!! تا زمان انتشار این مقاله در سال ۲۰۲۰ حدود ۵ مرتبه الگوریتم payday loan خودش رو آپدیت کرده.
یه کار جالبی که گوگل در ارتباط با این الگوریتم انجام داده اینه که هر ۲ سال payday loan رو آپدیت کرده و چون سالهای زوج این اتفاق افتاده سال ۲۰۲۰ هم باید منتظر این اتفاق باشیم.

الگوریتم mobilegeddon

الگوریتم موبایل گِدون یا آخر الزمان همان طور که از اسمش پیداست میخواهد به نسخه ی موبایل وب سایت ها بپردازد اما با الگوریتم موبایل فرندلی تفاوت های زیادی دارد. در mobilegeddon گوگل به غیر از ظاهر سایت یا همان ریسپانسیو بودن، به مفید بودن و کاربردی بودن نیز امتیاز می دهد. قطعا خود شما سایت هایی را مشاهده کرده اید که مقالات خوبی دارند اما ظاهر آنها خیلی جذاب نیست اما چون مفید هستند در نتایج بالاتری در گوگل قرار می گیرند.

الگوریتم اپاسوم

الگوریتم موش کور گوگل

این هم یکی دیگر از الگوریتم های گوگل با نام یک حیوان جالب، possum بله موش کور، در سئو اماکن برای کسب و کارها ممکن است یک سایت برای مدتی از نتایج سئو حذف گردد، موش کور سعی دارد تا این مکان ها را به نتایج بازگرداند و به نوعی موش کور به کمک الگوریتم کبوتر آمده تا با یکدیگر نتایج سئو سایت محلی را تکمیل کنند. موش کور به شدت با الگوریتم کبوتر (برای سئو محلی) در ارتباط است. توجه کنید که در سرچ های محلی ممکن است که سایت شما حتی گاهی حذف نشده باشد و فقط با یک فیلتر اشتباه دیگر در دسترس نباشد و موش کور در پی رفع همین ایرادات است.

الگوریتم فلوریدا

الگوریتم فلوریدا نام یک الگوریتم بروزرسانی برای هسته ی گوگل استبه این علت که بعد از کنفرانسی که در شهر فلوریدا برگزار شد به همین اسم نامگذاری گردید.

الگوریتم فلوریدا ۲

الگوریتم فلوریدا ۲ هیچ ارتباطی با الگوریتم فلوریدا قدیمی ندارد

الگوریتم گوگل فرد

این الگوریتم روی سایت هایی تاثیر گذاشت که تبلیغات زیاد و یا بک لینک فروخته بودند ، طبق آمار این سایتها ۸۰ تا ۹۰ درصد ترافیک اورگانیک گوگل را از دست داده اند. البته چون این الگوریتم بی نام و نشان بود یکی از توسعه دهندگان به متلک نام آنرا فرد خواند و اینگونه نامش فرد شد. نکته ی جالب، بعد از آمدن فرد این بود که ۹۰% سایتهایی که میخواستند با محتوا های زرد و کپی و اسپم درآمد داشته باشند و پر از تبلیغات ارزان قیمت بودند سایت های خود را رها کردند چرا که برای نمونه سایتی که روزانه ۱۰٫۰۰۰ بازدید داشت در عرض ۳ روز بازدید آن حدود ۸۰۰ نفر شد.

الگوریتم تازگی محتوای سایت freshness

این الگوریتم کار مهمی را بر دوش گرفته و آنهم اینکه اخبار و اتفاقات جدید را برای شما از محتوا های قدیمی جدا سازی می کند، این موضوع قطعا برای سئو قیمت دلار و موارد شبیه کاملا صدق می کند.

الگوریتم Medic update

الگوریتم Medic update همانطور که از اسمش هم پیدا ست به دنبال سایت ها پزشکی معتبر تر می گردد و سایت هایی که محتوابی خوبی تولید می کنند از این الگوریتم امتیاز خوبی کسب می کنند، اینکه گوگل سایت های یک حوزه را با دیگر سایت های این حوزه ها بررسی می کند ، قطعا نتیجه اش این خواهد بود که آن دسته از سایت هایی که در یک حوزه فعالیت می کنند با چنین الگوریتم مانند Medic update ادامه ی کار را برای متقلب های هم صنف سخت می کند.

در ادامه جدیدترین الگوریتم های گوگل به این آموزش اضافه خواهد شد.

این نوشته الگوریتم های گوگل برای اولین بار ظاهر می شود در سئو ، سئو سایت.

سئو ایران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.