خرید فالوور اینستاگرام خرید لایک اینستاگرام

قراردادن کد اسکیما در سایت

با حرفه ای ترین شرکت سئو سایت همراه باشید برای جامع ترین آموزش روش قراردادن کد اسکیما در سایت ، از سال ۲۰۱۳ به بعد schema ها به شدت برای موفقیت در سئو سایت مهم شدن و برای رتبه گرفتن سایت ها در گوگل دارن نقش جدی رو ایفا میکنن و هر روز نقششون داره پر رنگ تر میشه.

اگر نمیدونید اسکیما چیست این پاراگراف رو بخونید.

اسکیما چیست؟

کدهای اسکیما ، کدهایی هستند که گوگل را در شناخت بهتر محتوا در هر صفحه کمک می کنند، مثال: جستجو در گوگل مثل پرسیدن آدرسی است که نمیدانیم، وقتی شما دنبال یک آدرس هستید ، ابتدا نام شهر و سپس باید خیابان اصلی (محله) را پیدا کنید، سپس به سراغ کوچه و پلاک دقیق مورد نظر خواهید گشت. اسکیما نیز مانند نشانه هایی عمل میکند که فرد جستجو کننده را به منطقه ی مورد نظر هدایت میکند. یا مثلا اگر به یک هایپر مارکت بزرگ بروید با نشانه ها و علائمی که در ابتدای هر لاین قرار دارد شما متوجه میشوید در آن ردیف چه مواد خوراکی قرار دارد. خوب دقیقا گوگل هم همین علائم را برای تحلیل مواردی که در داخل هر صفحه (محتوا) وجود دارد را نیاز دارد تا بهتر درک بکند داخل محتوای شما ویدئو ، پادکست و یا تصویر قرار دارد یا خیر؛ این علامت ها اسکیما مارک آپ (Schema Markup) نام دارند که نشانه گذار ها و یا نشان های crawler های گوگل هستند.

سایت مرجع اسکیما این سایته: schema.org اینم لوگوش

لوگوی اسکیما

لوگوی سایت اسکیما

اگر سختتون هست که انگلیسی بخونید با ما ادامه بدید تا ۱۵دقیق دیگه کاملا اسکیما و نحوه ی قرار دادنش رو فول یاد میگیرید.

مهم ترین اسکیما ها: – نشانه گذاری ها

  • Article (مقاله)
  • Breadcrumb (مسیر سایت/ زیر شاخه ها)
  • Book ( کتاب-معرفی کتاب یا مجله )
  • Movie ( فیلم- برای سایت های پخش یا بررسی ویدئو )
  • Recipe ( دستور پخت غذا )
  • Event ( رویدادها – مانند کلیک و انواع اکشن ها)
  • Place, LocalBusiness ( مکان و آدرس – کسب و کار محلی )
  • Product, offer ( محصول و پیشنهاد کالا )
  • Restaurant ( رستوران و کافی شاپ )
  • JobPosting ( شغل )
  • Review, AggregateRating ( امتیازدهی و نظرات )
  • Podcast ( پادکست ، فایل صوتی )
  • Person ( شخص، بیوگرافی )
  • Organization ( سازمان و ادارات )
  • اسکیما غیرمتنی : AudioObject, ImageObject, VideoObject

دلایل گذاشتن اسکیما برای سایت

  1. گوگل سایت هایی که schema ست کردن رو راحت تر میخونه
  2. اگر رقیبتون در سئوسایت ، از اسکیما استفاده کرده باشه و شما استفاده نکنید ، امتیاز کمتری در سئو میگیرید و نتایج جستجو و serp به نفع رقبای شما در گوگل خواهد بود
  3. هزینه نداشتن اسکیما رو باید با تولید محتوای بیشتر بپردازید که واقعا منطقی نیست
  4. بدون اسکیما reachcard نمیگیرید یا امتیاز structure data رو از دست میدید
  5. بدون اسکیما نمیتونید وارد نتایج Top stories گوگل بشید
  6. اگر مهم نبود داخل وبمستر اینهمه بهش اهمیت داده نمیشد (بخش Rich Snippets گوگل وبمستر)

در تصویر زیر بخش Rich Snippets در وبستر رو ملاحظه میکنید.

Review snippets

بخش اسنیپتس در گوگل وبمستر

ببینید برای مثال ، گوگل از این سایت که یکی از سایت هایی هست که سئوش به ما سپرده شده این همه خطا گرفته، قطعا اگر براش مهم نبود این همه وقت و انرژی و هزینه براش نمیذاشت. در نتیجه ماهم باید اسنیپتس و اسکیما ها رو مهم بدونیم و اونها رو برای سایت ست کنیم.

روش ست کردن اسکیما داخل سایت

به چند روش میشه اسکیما ها رو داخل مطالب قرارداد که به صورت مفصل همه رو آموزش میدیم:

  1. به وسیله وبمستر گوگل بخش دیتا هایلایتر Data Highlighter
  2. از طریق گوگل تگ منیجر google tag manager
  3. با استفاده از استفاده از میکرودیتا microdata
  4. با اضافه کردن کدهای JSON-LD
  5. روش اضافه کردن با ماژول یا افزونه (برای cmsها مانند وردپرس)
  6. اضافه کردن اکستنشن برای تولید اسکیما

روش اول:

ست کردن اسکیما با وبمستر

پیش از هر چیز باید بدونید وبمستر مهم ترین ابزار کمک دست سئوکار هاست، اگر نمیدونید وبمستر چیست حتما تازه کار هستید و باید اطلاعاتتون رو زیاد کنید.

اول باید از طریق این لینک بریم سراغ بخش Data Highlighter

در تصویر زیر سایت مدنظر خودتون رو که به وبمسترش دسترسی دارید انتخاب کنید.

data-highlighter

در ادامه از بالا سمت چپ (۱) روی دکمه START HIGHLIGHTING کلیک کنید و (۲) در پاپ آپ باز شده آدرس صفحه ی مدنظر را وارد کنید و زیر آن انتخاب کنید که فقط همین صفحه آنالیز شود یا همه ی صفحات مشابه را گوگل مانند آن بررسی کند.

انتخاب سایت در دیتا هایلایت گوگل

مرحله انتخاب سایت در دیتا هایلایتر گوگل

اگر میخواهید برای یک مطلب اسکیما ست کنید گزینه articles رو بزنید (ما هم همینکار رو میکنیم) در ادامه روی tag just this page کلیک کنید. حالا همون صفحه ای که از سایت خودتون وارد کرده بودید باز میشه و داخلش باید هر جایی که میخواید اسکیما بگیره رو هایلایت کنید. (شبیه ماژیک شبرنگ کشیدن روی متن در زمان مدارس میمونه، باحاله… فرقش اینه تموم نمیشه)

مراجل ست کردن:

  1. با موس روی هر بخشی که لازم هست میریم، خوب ما اول از عنوان یا تایتل شروع کردیم، اونو انتخاب میکنیم.
  2. بعد از پنجره ی باز شده گزینه مورد نظر رو انتخاب میکنیم (ما چون عنوان مقاله رو انتخاب کرده بودیم title رو میزنیم)
  3. بالا سمت راست مشاهده میکنید که جلوی گزینه title ، عنوان مقاله ی مارو آورد.
  4. دوباره میریم سراغ بخش های دیگه و همین کار رو برای اونها هم انجام میدیم.
  5. تا انتهای صفحه (مطلبتون) برید و همه رو بزنید.
  6. بعد روی دکمه ی publish کلیک کنید تا اسکیما ها برن برای ذخیره

در صفحه ی پایانی هایلایت هایی که گذاشتید رو میتونید ببینید و هر کدوم به نظرتون خوب نیست رو هم بدون هیچ نگرانی میتونید پاک کنید. البته برای پاک کردن هایلایت ها بهتره همون موقع اقدام کنید و نذارید برای بعد که گوگل بررسیشون کرد.

روش دوم:

ست کردن اسکیما با میکرودیتا

این راه برای ست کردن schema میتونه بهترین راه باشه ، پس با دقت این راه رو باهم بررسی میکنیم و کامل آموزش میدیم.

اول یکم توضیح بدیم که میکرودیتا چیست؟ جواب ساده : microdata از micro به معنی کوچک و data به معنی اطلاعات تشکیل شده که اینها معنی اطلاعات ریز ریز هستند. این اطلاعات کوچک چون به زبان html هستند برای گوگل بسیار جذاب هستند چرا که با بررسی حجم کمی از اطلاعات ، سریعا متوجه میشوند که با چه محتوایی روبرو هستند. میکرودیتا ها چند نوع هستند که شامل :

itemref = نقش توضیح تگ را دارد

itemid = شماره id اصلی کد (تگ)

itemprop = توضیحات اضافه و مکمل برای تگ / مثال ژانر یک فیلم : کمدی ، درام ، طنز

itemtype = موضوع تگ را تعریف می کند /

itemscope = زمینه و حوزه فعالیت / مثال موضوع مطلب می تواند در حوزه ی فیلم، عکس و تصویر ، بیوگرافی باشد

خوب بریم سراغ ادامه آموزش

<div> <span>نویسنده : محمد نظری زاده</span> <span>آموزش سئو سایت</span> </div>
<div itemscope itemtype="http://schema.org/Book"> <h1>قراردادن کد اسکیما در سایت</h1> <span>نویسنده : محمد نظری زاده</span> <span>آموزش سئو</span> </div>  بریم سراغ اضافه کردن میکرودیتامون itemprop  
<div itemscope itemtype="http://schema.org/Book"> <h1 itemprop="name">قراردادن کد اسکیما در سایت</h1> <span>نویسنده: <span itemprop="author "> محمد نظری زاده</span></span> <span itemprop="Genre">آموزش سئو</span> </div>

خب میشه گفت الان دیگه بیشتر راه رو رفتیم ، فقط باید این کدها به header سایت اضافه بشن، برای اینکار این کدها رو کپی و در تگ <head> سایت اضافه کنید و تمام /

الان متن شما خواناییش برای گوگل راحت تر و سریع تر شد.

به سادگی با این روش میتونید کلی حرکت های جالب برای سایت زد مثل تصویر زیر که داخلش مواردی مثل امتیاز ، نام نویسنده و … آورده شده

روش سوم:

ست کردن اسکیما با کدهای JSON-LD

این بخش از آموزش یکم طولانی و شاید یکم مبهم و یا پیچیده به نظر برسه، اما اگر ۱۰ دقیقه وقت بذارین و JSON-LD یاد بگیرید، قطعا ۱ درجه مهارت سئوی شما افزایش پیدا میکنه.

برای اضافه کردن اسکیما بوسیله Json ld میشه از این دو روش انجام داد، ۱ – اینکه از زبان برنامه نویسی جیسون استفاده کنید (اصلا توصیه نمیکنیم) / ۲ – از سایت ها و ابزار های رایگانی که این کار رو انجام میدن استفاده کنیم.

سایت هایی که این امکان رو به شما میدن که json-ld داخلشون generate کنید:

  1. schemaapp.com
  2. technicalseo.com
  3. jsonschema.net
  4. jsonld.com

*البته سایت های زیادی هستن که این کارها رو انجام میدن، ما در این آموزش از سایت technicalseo.com استفاده میکنیم.

برای شروع به آدرس زیر برید:

technicalseo.com

همون اول میپرسه چه مدل اسکیمایی رو میخواید ست کنید؟

که گزینه هاش حدودا کامله.

با یک مثال این آموزش رو پیش میبریم:

فکر کنید میخواهیم برای همین صفحه ی سایت سئوایران اسکیما ایجاد کنیم.

گزینه ی

ببینید میخواهیم به این برسیم، مانند تصویر:

json-ld

آموزش ست کردن json ld

همانطور که در تصویر میبینید سایت ۳ با اینکه رتبه ی پایین تری دارد اما برای کاربران جذاب تر است و احتمال کلیک خور بیشتری را دارد.
شماره ۱ : در این بخش vote یا امتیازاتی که کاربران داده اند را مشاهده میکنید.
شماره ۲ : در این بخش faq سایت را مشاهده می کنید که با اسکیما در سایت قرار داده شده.

خوب بریم سراغ آموزش ld+json:

با اسکریپت زیر شما jason-ld را فراخوانی کرده اید.

<script type=”application/ld+json”>
{

}
</script>

<script type=”application/ld+json”>

{
“@contex”: “http://schema.org/”,

}

</script>

<script type=”application/ld+json”>
{
“@contex”: “http://schema.org/”,
“@type”: “Movie”,

}
</script>

<script type=”application/ld+json”>
{
“@contex”: “http://schema.org/”,
“@type”: “Movie”,
“actor”: {
“@type”: “person”,
“additionalName”: “Javier Bardem”,
“award”: Best Supporting Actor Skyfall (2012) “,
“birthDate”: “March 1, 1969”
}
}
</script>

روش چهارم:

ست کردن اسکیما بوسیله گوگل تگ منیجر

خوب اول باید گوگل تگ منیجر رو بشناسید که چی هست و چه کارایی های داره . تگ منیجر چیست

اگر راحت هستید از تگ منیجر برای ست کردن اسکیما استفاده کنید این بخش از آموزش برای شما مفید است.(اگر سایت شما وردپرس است بهتر است از راه های دیگه استفاده کنید) از تگ منیجر برای مدیریت تگ ها و کدهای برنامه نویسی سایت میتوان استفاده های خوبی کرد، همچنین تگ منیجر برای اپلیکیشن ها نیز کاربرد خوبی دارد.

روش پنجم:

اضافه کردن اسکیما با افزونه برای وردپرس

با استفاده از افزونه هایی نظیر WP Schema Pro , Schema & Structured Data for WP , Schema – All In One Schema Rich Snippets

با هر کدوم از این افزونه ها میتونید در وردپرس برای سایتتون بدون نیاز به برنامه نویسی اسکیما اضافه کنید.

افزونه Schema – All In One Schema Rich Snippets

این افزونه واقعا سادس و اعتقادی بهش نداریم در تصویر زیر امکاناتش رو میتونید ببینید. (سادس ، بد نیست)

افزونه All In One Schema Rich Snippets

افزونه Schema – All In One Schema Rich Snippets برای وردپرس

خیلی از سایت های وردپرس با این افزونه نتیجه های عالی گرفتن

در آخر چند سئوال در مورد اسکیما

چرا اسکیما توسعه داده شده؟

چون از روزی که اومد به درستی کار نشانه گذاری رو برای موتور های جستجو انجام داد و به آسودگی گوگل را راهنمایی میکرد، در گذشته تمام کار تشخیص وشناسایی محتوای سایت ها به تنهایی بر عهده ی گوگل بود، اما با افزایش روز افزون سایت ها نیاز به راهنمایی گوگل از سمت خود سایت ها منطقی تر به نظر میرسید، و اینگونه شد که اسکیما ها نه تنها جایگاه بهتری به دست آورد بلکه نقش مهمی را برای گوگل بازی می کنن پس باید همیشه در حال توسعه و بروز رسانی خودش باشه.

چرا با اینکه براش استار ریو رو ست کردم اما نمایش نمیده؟

چون احتمالا تازه اون رو ست کردید و از طرفی نمایش استار ریویو توسط گوگل یه چیز اختیاریه

برای کدوم بخش های سایت باید از اسکیما استفاده کنیم؟

برای هر کدوم از بخش های زیر که دارید:

  • صفحات (برگه ها)
  • نوشته ها
  • بخش نویسندگان
  • بخش ویدئو سایت
  • گالری سایت
  • بخش نمونه کارها

نکات مهم اسکیما

  1. کدهای اسکیما مثل سایر کدها معمولا در کنار محتوای سایت و یا در هدر سایت قرار می گیرند.(site header)
  2. کدهای اسکیما برای اینکه توسط گوگل باید خوانده شوند و از طرف دیگه سرعت برای گوگل به شدت مهم هست، باید اسکیما را در هدر و به صورت html در سایت قرار دهید.

یه خاطره : اولین باری که با اسکیما مارک آپ ها آشنا شدم حدودا سال ۱۳۹۴ یا ۱۳۹۵ بود زمانی که از طرف دوستی برای همکاری در سئو بزرک ترین فروشگاه اینترنتی ایران معرفی شده بودم ، اون زمان چون نمیخواستم کم بیارم رفتم سراغ یاد گرفنن چیزایی که هیچکس بلد نبود (حتی چیزایی که شاید برای سئو هم خیلی مفید نبود اما ما یه جوری ربطشون میدادیم ، هرچند به مرور همشون برای سئو مفید شدن 🙂 )

این نوشته قراردادن کد اسکیما در سایت برای اولین بار ظاهر می شود در سئو ، سئو سایت.

سئو ایران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.