اجتماعی

عوارض مصرف طولانی گیاه جینکوبیلوبا چیست؟

یک محقق طب سنتی معتقد است: مصرف گیاه جینکوبیلوبا در مقادیر بالا و به مدت طولانی، باعث ابتلا به سرطان تیروئید و کبد می‌شود.

 

یک محقق طب سنتی معتقد است: مصرف گیاه جینکوبیلوبا در مقادیر بالا و به مدت طولانی، باعث ابتلا به سرطان تیروئید و کبد می‌شود.

 

دکتر حسن اکبری در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه علوم پزشکی تهران، اظهار کرد: بسیاری از شرکت‌های تولیدکننده مواد غذایی به دلیل نیاز به تحقیقات در زمینه مصرف طولانی مدت، این گیاه را از لیست مواد اولیه خود حذف کرده‌اند لذا تا مشخص شدن نتیجه تحقیقات به منظور اثبات بی خطر بودن مصرف این داروی گیاهی باید از استفاده طولانی مدت آن پرهیز شود.

 

وی با اشاره به اینکه مواد آنتی‌اکسیدانی گیاه جینکوبیلوبا در خنثی کردن رادیکال‌های آزاد ایجاد شده در سلول‌های بدن به خصوص اسیدهای چرب نورون‌های عصبی نقش مهمی دارند، تصریح کرد: درمان شب ادراری، افزایش توان جنسی، آرام کردن دردهای مثانه، درمان کرم‌های روده‌ای، درمان سوزاک و درمان انعقاد خون از جمله اثر درمانی گیاه جینکوبیلوبا است.

 

اکبری با بیان اینکه معمول‌ترین کاربرد این گیاه به منظور افزایش حافظه و پیشگیری از فراموشی است، افزود: جینکوبیلوبا باعث تحریک گردش خون مغزی می‌شود و در نتیجه مشکلات ناشی از نارسایی گردش خون در مغز که می‌تواند باعث دلهره، استرس، کمی حافظه، مشکلات شنوایی و کاهش تمرکز شود را بهبود می‌بخشد. بهبود تفکر، رفتارهای اجتماعی، زوال عقل در آلزایمر و تسکین علایم اضطراب، در نتیجه اصلاح جریان خون ناکارآمد به سمت مغز است.

 

دانشیار دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی خاطرنشان کرد: با توجه به گرم بودن طبع، این گیاه دارویی می‌تواند باعث افزایش قوای سلولی و عملکرد سلولی شود که برای درمان دیابت بسیار اثر بخش است اما داروهای گیاهی که دارای ویژگی بومی بودن، قابل دسترس و ارزان هستند باید برای درمان‌های طب سنتی مورد توجه جدی قرار گیرند. می‌توان با همراه کردن گیاهان بومی و ارزان مانند زردچوبه، زنجبیل و زعفران در کنار مصرف گیاه جینکوبیلو از مصرف انحصاری که منجر به کاهش اثر بخشی می‌شود، پرهیز کرد.

 

اکبری با بیان اینکه گیاه جینکوبیلوبا سرشار از فلاوونوئیدها و ترپنوئیدها است، تاکید کرد: گیاه جینکوبیلوبا دارای آنتی اکسیدان‌های محافظت‌کننده در برابر آسیب رادیکال‌های آزاد است که با توجه به قسمت مورد استفاده گیاه جینکوبیلوبا که برگ‌های آن است، ترکیبات به شدت تحت تأثیر فصل برداشت آن هستند. این گیاه 4 درصد پروتئین و 38 درصد کربوهیدرات دارد، همچنین حاوی الکل‌، کتون‌های آلکالوئید، اسیدآمینه، گلوکزیدهای سیانوژنیک و فنل‌ها فراوان است که از اثرات درمانی این گیاه است.

 

این متخصص آسیب شناسی با اشاره به اینکه مصرف گیاه جینکوبیلوبا به همراه داروی ضد افسردگی باعث کاهش اثربخشی آنها می‌شود، یادآور شد: عوارض عمومی از جمله تهوع، اسهال، سرگیجه، سردرد، دل درد، خارش و استفراغ که بعد از مصرف بسیاری از گیاهان دارویی مشاهده می‌شود، بعد از مصرف گیاه جینکوبیلوبا نیز گزارش شده‌ است و به علت پیوندهای بلند آلکیل فنلی دارای خاصیت زیاد آلرژی‌زایی است. در نتیجه افرادی که سابقه حساسیت به سایر مواد گیاهی را دارند نیز ممکن است به گیاه جینکوبیلوبا حساس باشند.

 

منبع خبرگزاری ایسنا

مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا