علمی و فناوری

معرفی سریع‌ترین خودروی برقی کره زمین / مهندسی در سطح سفینه‌های فضایی

امیرمسعود عابدین: اگر نام‌هایی مانند لوتوس اویجا، پینین‌فارینا باتیستا یا ریماک نِوِرا را شنیده باشید، می‌دانید که در قلمرو خودروهایی قدم می‌گذارید که برای بسیاری تنها یک رویای دور هستند؛ ماشین‌هایی فوق‌پیشرفته، کمیاب و با توانایی‌هایی خارج از تصور. با این حال، تازه‌واردی ژاپنی اخیرا سر زبان‌ها افتاده است؛ خودرویی که هم‌رده همین غول‌ها قرار می‌گیرد و حتی در برخی جنبه‌ها از آن‌ها پیشی می‌گیرد: آسپارک Owl رودستر. نسخه روباز این هایپرکار آمده تا نشان دهد برقی بودن نه‌ تنها مانعی برای هیجان نیست، بلکه می‌تواند استانداردهای جدیدی بسازد.

قدرتی فراتر از تخیل

آسپارک Owl رودستر همان فرمول اغواکننده نسخه کوپه را حفظ کرده، اما جذابیت رانندگی روباز را به آن افزوده است. این خودرو با چهار موتور الکتریکی مستقل، در مجموع ۱۹۵۳ اسب‌بخار قدرت و ۱۹۲۰ نیوتون متر گشتاور تولید می‌کند؛ اعدادی که برای خودرویی خیابانی واقعا باورنکردنی‌اند.

نتیجه این توان هولناک، شتاب‌گیری‌هایی است که بیشتر به دنیای بازی‌ها شباهت دارد تا واقعیت:

  • شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت: ۱٫۷۸ ثانیه

  • صفر تا ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت: ۴٫۷۶ ثانیه

  • صفر تا ۳۰۰ کیلومتر بر ساعت: ۹٫۷۴ ثانیه

معرفی سریع‌ترین خودروی برقی کره زمین / مهندسی در سطح سفینه‌های فضایی

حداکثر سرعت آن ۴۱۳ کیلومتر بر ساعت اعلام شده؛ رقمی که Owl را در کنار سریع‌ترین خودروهای جاده‌ای دنیا قرار می‌دهد. البته برای استفاده شهری و جاده‌ای، سرعت آن به صورت الکترونیکی روی ۳۵۰ کیلومتر بر ساعت محدود شده است.

با وجود باتری ۶۹ کیلووات‌ساعتی و سخت‌افزار پرحجم، وزن خودرو تنها ۱۹۰۰ کیلوگرم است؛ عددی که برای یک هایپرکار برقی کاملا تحسین‌برانگیز است.

مهندسی در سطح سفینه‌های فضایی

معرفی سریع‌ترین خودروی برقی کره زمین / مهندسی در سطح سفینه‌های فضایی

در قلب این خودرو، یک شاسی مونوکوک کاملا کربنی قرار دارد که با یک سیستم تعلیق دوجناقی پیشرفته همراه شده است. ارتفاع خودرو بین ۸۰ تا ۱۶۰ میلی‌متر قابل تنظیم است و ترمزهای کربن‌سرامیک با کالیپرهای ۱۰ پیستونی جلو وظیفه مهار این نیرو را برعهده دارند.

سیستم آیرودینامیک فعال، از جمله باله عقب قابل تنظیم، نقش مهمی در حفظ پایداری در سرعت‌های بالا دارد. حتی حالت‌های رانندگی آن نیز از برف تا پیست را پوشش می‌دهند و راننده می‌تواند بسته به شرایط، شخصیت خودرو را تغییر دهد.

اما نقطه‌ای که رودستر بودن این مدل را ویژه می‌کند، تجربه ناب رانندگی روباز است. آسپارک می‌گوید که هدف آن‌ها ایجاد احساسی بوده که گویی راننده «با جاده یکی می‌شود»؛ یعنی تماس مستقیم‌تر با جریان باد، صدای عبور جریان هوا و حس‌های مکانیکی خودرو.

قیمت؛ دنیای ثروتمندان بسیار خاص

آسپارک هنوز قیمت نهایی را اعلام نکرده، اما تخمین‌ها نشان می‌دهد که هر دستگاه رودستر رقمی بیش از ۳٫۵ میلیون دلار خواهد داشت؛ یعنی گران‌تر از بسیاری از هیولاهای شناخته‌ شده این کلاس، از جمله لوتوس اویجا با قیمت ۲٫۳ میلیون دلار.

با توجه به اینکه تنها حدود ۲۰ دستگاه از این رودستر تولید خواهد شد، می‌توان مطمئن بود که نام آن برای سال‌ها در فهرست کلکسیونی‌ترین و خاص‌ترین خودروهای برقی دنیا باقی خواهد ماند.

منبع: motor۱

۵۸۳۲۲

منبع

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


دکمه بازگشت به بالا