نرم افزار تعمیر و نگهداری چیست؟
Cmms نوعی نرم افزار کامپیوتری می باشد که به عنوان نرم افزار تعمیر و نگهداری برای آسان نمودن این کار طراحی شده است. زمانی که نرم افزارهای Cmms متداول شدند سازمان ها به جای قلم و کاغذ از سیستم های کامپیوتری استفاده نمودند. با این کار می توانستند دستور کارها را ردیابی نموده و به بررسی وضعیت هر کار بپردازند. با استفاده از نرم افزار تعمیر و نگهداری داده ها در یک پایگاه داده ذخیره می شوند و می توان به راحتی از آن ها گزارش تهیه نمود. یک نرم افزار تعمیر و نگهداری نمی تواند کاری که یک تکنسین ماهر انجام می دهد را انجام دهد اما می تواند اولویت بندی درستی برای کارها مشخص نماید.
با استفاده از یک نرم افزار تعمیر و نگهداری هر کار در زمان و مکان درست و مناسب انجام می شود. این نرم افزارها آزادی عمل بیشتری به تکنسین ها می دهند تا کمتر در معرض کاغذ بازی ها و اتلاف زمان قرار بگیرند. در نتیجه افراد می توانند بر روی جزئیات کار تمرکز نموده و کارهای تعمیر و نگهداری را با تمرکز بیشتری انجام دهند.
مدیریت صحیح با نرم افزار نگهداری و تعمیرات
یکی از مهم ترین نقش های نرم افزار تعمیر و نگهداری مدیریت نگهداشت می باشد. با استفاده از این نرم افزار مدیریت موجودی ها، دسترسی به گزارشات، اطلاع از وضعیت نیازها در تعمیر و نگهداری و اعمال مدیریت به آسانی انجام می شود. اطلاعات صحیح و به موقع این نرم افزار مدیران را در تصمیم گیری بهینه توانمند می کند. بهترین نرم افزار تعمیر و نگهداری نرم افزاری است که فرآیندهای نگهداری و همچنین تعمیرات را به طور موثر مکانیزه و سیستمی نماید. این برنامه ها عموما راهکارهایی را برای بهبود کیفیت و بالا بردن سرعت کار ارائه می دهند.
مزیت ها و ویژگی های استفاده از نرم افزار تعمیر و نگهداری
با استفاده از نرم افزار تعمیر و نگهداری می توان بهره وری سازمان یا شرکت را افزایش داد. مدیریت مدارک با استفاده از این نرم افزار ممکن می شود. برای بالا بردن عمر مفید دستگاه ها و ماشین آلات بسیار موثر می باشد. سوخت مصرفی در کارخانه ها و سازمان کاهش می یابد. یکی از مهم ترین مزیت های این نرم افزار کمک به مدیران سازمان ها برای تصمیم گیری های کلان و مهم می باشد. با استفاده از نرم افزار تعمیر و نگهدار می توان گزارشات و نمودارهای تحلیلی و مقایسه ای را به دست آورد. یادآوری های روزانه، هفتگی و ماهانه با استفاده از این سیستم امکان پذیر است.
انتخاب نرم افزار نگهداری و تعمیرات برای یک سازمان
برای انتخاب یک نرم افزار نگهداری و تعمیرات ابتدا باید نیازهای سازمان به درستی مشخص شود. دانستن فرایندهای کاری سازمان اهمیت ویژه ای دارد. سپس ویژگی ها و توانمندی های نرم افزارهای مختلف را مورد تحلیل و بررسی قرار داده و بهترین نوع آن که با نیازهای ما سازگاری داشته باشد را انتخاب می نماییم. یک نرم افزار مناسب باید از فرآیندهای تعمیر و نگهداری در یک مجموعه پشتیبانی نماید. امکان یکپارچه نمودن نرم افزار تعمیر و نگهداری با دیگر سیستم های موجود در سازمان باید وجود داشته باشد. محیط کاربری نرم افزار باید طراحی مناسب و استانداری داشته باشد. استفاده از نرم افزار باید آسان باشد و امکان یادگیری آن برای افراد فراهم باشد. شرکتی که نرم افزار تعمیر و نگهداری از آن خریداری می شود باید پشتیبانی مناسبی را ارائه نماید.