علمی و فناوری

زمانی می‌رسد که دیگر مدرک ملاک نخواهد بود

مشاور وزیر علوم گفت: زمانی می‌رسد که دیگر مدرک ملاک نیست بلکه اندوخته و دانشی که کسب شده ملاک است لذا باید در رابطه با توسعه کمی آموزش عالی تجدید نظر کنیم.

 

مشاور وزیر علوم گفت: زمانی می‌رسد که دیگر مدرک ملاک نیست بلکه اندوخته و دانشی که کسب شده ملاک است لذا باید در رابطه با توسعه کمی آموزش عالی تجدید نظر کنیم.

 

به گزارش خبرنگار «دانشگاهی» خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه خلیج فارس، نصرت الله ضرغام با حضور در دانشگاه هرمزگان گفت: قبل از پیروزی انقلاب تعداد دانشجوها و مراکز علمی که در کشور داشتیم بسیار محدود بود و شاید در کل کشور تعداد آن به 200 هزار نفر دانشجو می رسید و در آن زمان هنوز در مقاطع تحصیلات تکمیلی به ویژه دکترا چندان ورود پیدا نکرده بودیم.

 

وی افزود: در حال حاضر جمعیت دانشجو در کشور در حدود چهار میلیون و 780 هزار نفر است که این رقم از لحاظ توسعه کمی رشد خوبی داشته است و تحصیلات تکمیلی نیز گسترش پیدا کرد و هم اکنون نزدیک 78 هزار نفر در مقطع دکتری و 700 هزار نفر در مقطع کارشناسی ارشد دانشجو داریم.

 

ضرغام افزود: موضویی که در حال حاضر به طور جد به دنبال آن هستیم توسعه و گسترش پژوهش به موازات آموزش است البته پروسه‌ای که در اکثر کشورها رخ داده این است که آنها نیز اول به آموزش و بعد به پژوهش می پردازند.

 

رئیس صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور با بیان اینکه قرن پیش رو قرن ذهن، نوآوری و خلاقیت است، افزود:‌ ضمن اینکه بنا داریم در توسعه کمی ساماندهی داشته باشیم اما هدف اصلی نگاه ویژه به پژوهش، فناوری و نوآوری است.

 

ضرغام با بیان اینکه آموزش و پژوهش از یکدیگر تاثیر می‌پذیرند و برهم تاثیر می گذارند، عنوان کرد: قطعا آموزش و پژوهش نمی توانند از هم جدا باشند.

 

مشاور وزیر علوم و تحقیقات کشور با تاکید بر اینکه دیگر به مانند اوایل انقلاب و قبل از آن، به آن صورت استخدام نخواهیم داشت، افزود:‌ زمان تدوین برنامه سوم یک دوره آموزش کوتاه مدت برای کارشناسان سازمان گذاشتیم تا با نحوه تدوین آشنا شوند و جالب است که تنها 14 درصد شرکت کردند زیرا جذب و استخدام ما براساس مدرک است اما شرایط تغییر پیدا کرده است و در حال حاضر در حال اجرای اصل 44 قانون اساسی هستیم و دولت باید تصدی گری را واگذار کند.

 

وی افزود: معنای آن، این است که بدنه دولت باید کوچک شود و معنا دیگر این است که دیگر مانند اوایل انقلاب و قبل از آن به آن صورت استخدام نخواهیم داشت، باید نگاهمان به روز باشد نگاه سنتی قطعا دیگر جواب نمی دهد وقتی معیار و ملاک مدرک باشد همه دنبال مدرک هستند، با توجه به نگاه های جدید برای اشتغال و کارآفرینی و اجرای اصل 44 و همچنین نگاه ویژه به علوم و فناوری های جدید قطعا سیاست گذاری و برنامه ریزی توسعه آموزش عالی هم تغییر پیدا خواهد کرد.

 

ضرغام با تاکید بر اینکه ما در رابطه با آموزش عالی و به خصوص توسعه کمی آن باید تجدید نظر کنیم، گفت: وزیر علوم کشور در صدد هستند در زمینه آموزش عالی و توسعه کمی آن ساماندهی داشته باشند و دانشگاه های ما باید در این تصمیمی که آموزش عالی گرفته است کمک و همراهی کند تا یک ساماندهی در آموزش عالی انجام شود و کیفیت فارغ التحصیلان بالاتر برود.

 

وی در پایان گفت: زمانی می رسد که دیگر مدرک ملاک نخواهد بود بلکه اندوخته و دانشی که کسب شده است ملاک است برای جذب افراد، باید کاری کنیم که علم و دانش که اندوخته می شود در جامعه خریدار داشته باشد تمام تلاش ما این است که همه ی فارغ التحصیلان به کشور خودشان خدمت کنند.

 

منبع خبرگزاری ایسنا

مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا