فرهنگی و هنری

چرا فرزندان ما اسطوره‌های غربی را بیشتر می‌شناسند؟

دبیر شورا پژوهش و مسئول واحد پژوهش اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران خود فراموشی فرهنگی و مدیریت شعارمند را بنیادی‌ترین چالش فرهنگی در مازندران عنوان کرد و گفت: به همین دلیل است که فرزندان اما اسطوره‌های غربی را بیشتر از اسطوره‌های ایرانی می‌شناسند.

 

دبیر شورا پژوهش و مسئول واحد پژوهش اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران خود فراموشی فرهنگی و مدیریت شعارمند را بنیادی‌ترین چالش فرهنگی در مازندران عنوان کرد و گفت: به همین دلیل است که فرزندان اما اسطوره‌های غربی را بیشتر از اسطوره‌های ایرانی می‌شناسند.

 

حسین نورانی در گفت‌وگو با خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه مازندران با اشاره به اینکه نوع نگاه به فرهنگ از اهمیت بالایی برخوردار است، گفت: نوع نگاه به فرهنگ نوع مواجه شدن با مسائل فرهنگی را تحت تاثیر قرار می‌دهد؛ اینکه این نگاه از منظر فرهنگی باشد یا امنیتی مهم است.

 

وی افزود: اگر نوع نگاه به فرهنگ امنیتی باشد بیشتر مظاهر و جلوه‌های فرهنگی یک تهدید به حساب می‌آید و فرصتی را برای آن متصور نمی‌شود این نگاه نحوه مواجه و برخوردش را سلبی انتخاب می‌کند.

 

مسئول واحد پژوهشی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران با اشاره به چالش فرهنگی در استان تصریح کرد: اینکه با چالش‌های احتمالی در حوزه فرهنگ به صورت سلبی یا اقناعی، مواجه شویم مهم است.

 

چالش‌های فرهنگی مازندران باز تولید مشکلات ملی

 

وی افزود: البته بسیاری از مشکلات و چالش‌های فرهنگی مازندران بازتولید مسائل و مشکلات ملی است که در حوزه استانی آشکار شده است.

 

نورانی با بیان اینکه به عنوان مثال فرهنگ حفظ محیط زیست مردم استان متاثر از یک فرهنگ کلان و ملی و بازتولید آموزش رسمی و شرایط اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و تاریخی کشور است، اظهار کرد: نمی‌توان نقش جغرافیا و بوم را در فرهنگ حفظ محیط زیست بی‌تاثیر دانست.

 

وی، ترس از نمایش خود واقعی که با ایده‌ال‌ها و آرمان‌های ما فاصله دارد را یکی از نکات قابل طرح در چالش فرهنگی دانست و افزود: این ترس سبب شده است که ارزیابی از وضعیت فرهنگی و حتی پژوهش‌های حوزه اجتماعی و اخلاقی جامعه با ملاحظات این ترس، همراه شود و طبیعی است تا زمانی این ترس حاکم باشد؛ پدیده غلو، مدح، ستایش از خود بجای نقد و تحلیل آنچه هستیم رواج و گسترش بیشتری پیدا خواهد کرد.

 

دبیر شورای پژوهشی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران با تاکید بر افضل بودن فرهنگ بر همه امورات، گفت: همه امورات به نوعی وامدار خلقیات و عادت‌واره‌های برآمده از فرهنگ هستند و بنیادی‌ترین چالش فرهنگی استان ما هم، خودفراموشی فرهنگی در کنار مدیریت شعارمند است.

 

خود فراموشی فرهنگی عامل بی‌توجهی به ظرفیت‌ها

 

وی خودفراموشی فرهنگی را عامل بی‌توجهی به بسیاری از ظرفیت‌های استان دانست و افزود: از سوی دیگر مدیران شعارمند عرصه مدیریت را به جای پاسخگویی به شعارسازی و اقدامات سطحی و عوام گرایانه سوق می‌دهند.

 

نورانی با اشاره به اینکه مردم فقط اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی را دستگاه پاسخگو در موضوعات فرهنگی می‌دانند، اظهار کرد: وقتی 27 دستگاه در امر فرهنگ نقش‌آفرینی می‌کنند و بودجه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حد ناچیز است این دستگاه نمی‌تواند پاسخگوی حقیقی شرایط فرهنگی و اجتماعی باشد.

 

وی افزود: بنابر این افزایش مسائل و مصائب خاص این استان مانند مسائل زیست محیطی، آسیب‌های اجتماعی همچون فقر، بیکاری، بزهکاری و… رواج پدیده طلاق و گسست خانواده‌ها در کنار ناپیدا شدن پاسخگویان حقیقی این وضعیت، موجب شده تنها یک دستگاه آماج اخطار و تذکار قرار گیرد.

 

نقش 27 دستگاه بهره‌مند از اعتبارات فرهنگی

 

دبیر شورای پژوهشی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران عنوان کرد: چنانچه تحقیقاتی نسبت به سهم بودجه فرهنگی و شیوه هزینه‌کرد آنها و میزان پاسخگویی فرهنگی 27 دستگاه‌هایی که از بودجه عمومی بهره‌مند هستند صورت گیرد، کشف کاستی‌ها و فقدان مدیریت فرهنگی متمرکز بیشتر نمایان می‌شود.

 

چرا فرزندان ما اسطوره‌های غربی را بیشتر می‌شناسند؟

 

وی افزود: خودفراموشی فرهنگی موجب شده که کودکان و نوجوانان ما کمتر با اساطیر و شخصیت‌های سرزمین خود آشنا باشند و این گسست هویتی-تاریخی سبب می‌شود امروزه شاهد آشنا نبودن نوجوانان با اسطوره‌های ملی و محلی همچون آرش، کشواد، هژبر … باشیم در حالی که همین نوجوانان با اسطوره‌های غربی مثل سوپرمن، رابین هود و … بیشتر آشنا هستند.

 

نورانی افزود: بی‌توجهی به اطلاعات، دانش، تحقیق و پژوهش، از ویژگی بارز مدیران شعارمند است، و در این بین اگر عرصه شعار باز باشد به تبع آن جولان بی‌اخلاقی، چاپلوسی و دروغ هم زیاد خواهد بود و این موجب فرافکنی مدیران شعارمند و عدم پاسخگویی آنان نسبت به وظایف محوله خواهد بود.

 

نورانی گفت: راه نجات ما از این چالش‌های اخلاقی و فرهنگی در گرو هوشیاری فرهنگی و شجاعت دیدن خودواقعی فرهنگی‌مان است تا با افزایش آستانه تحمل و تقویت فرهنگ نقد و نقادی؛ به تبع آن شاهد حضور مدیران پاسخگو و غیر شعاری باشیم.

 

وی یادآور شد: طبیعی است در چنین شرایطی جولان فرهنگ شعار در شعائر در جامعه کمتر و حضور دانش‌ورزی و عقلانیت در حل تمامی مسائل خاصه مسائل فرهنگی بیشتر خواهد بود.

 

 

منبع خبرگزاری ایسنا

مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا