رپورتاژ

آنچه در مورد پاهای بدبو باید بدانید

اگر وقتی کفش هایتان را در می آورید متوجه بوی بد پاهایتان می شوید، تنها نیستید. داشتن پاهای بدبو یک مشکل بسیار رایج است. بیشتر بدانید که چه چیزی باعث بوی بد پاها می شود و چگونه می توانید از آن جلوگیری کنید.

علل بد بو شدن پاها

علت اصلی بوی بد پا عرق حبس شده است. پاهای شما روزانه عرق زیادی ایجاد می کنند زیرا هزاران غده عرق دارند. هنگامی که عرق در کفش یا جوراب شما حبس می شود، می تواند بوی بدی ایجاد کند. این بیماری به نام برومودوز یا پاهای بدبو شناخته می شود

باکتری ها نیز مسئول بوی بد پا هستند. انواع مختلفی از باکتری ها در کف پای شما وجود دارد. این باکتری ها از عرقی که پاهای شما دائماً تولید می کنند زندگی می کنند. هنگامی که آنها از عرق تغذیه می کنند، باکتری ها اسیدی ایجاد می کنند که باعث بوی بد پا می شود.

علاوه بر باکتری، قارچ نیز ممکن است باعث بدبو شدن پا شود. قارچ در مناطق گرم و مرطوب رشد می کند و رشد می کند. هنگامی که پاهای شما در داخل کفش و جوراب عرق می کند، محیطی ایجاد می شود که قارچ می تواند رشد کند. این قارچ های بدبو معمولا به نام پای ورزشکار شناخته می شوند.

برخی دیگر از عواملی که می تواند باعث بد بو شدن پا شود عبارتند از:

  • بهداشت ضعیف
  • هر روز یک کفش را بپوشید یا به اندازه کافی کفش خود را عوض نکنید
  • بیماری های خاص
  • پاهای عرق کرده

برومدوز فقط در هوای گرم رخ نمی دهد. پاهای شما هر روز عرق می کنند، فرقی نمی کند دمای هوا چقدر باشد. در حالی که هر کسی ممکن است پاهای بدبو داشته باشد، تخمین زده می شود که 10٪ تا 15٪ از همه افراد دارای پاهایی بدبوتر از حد معمول هستند. این افراد روی پای خود باکتری خاصی به نام کیتوکوکوس سکونتاریوس را میزبانی می کنند که ترکیبات سولفوریک ایجاد می کند. این ترکیبات می توانند باعث شوند عرق بوی تخم مرغ فاسد بدهد

برخی افراد بیشتر در معرض عرق پا هستند. به عنوان مثال، زنان و نوجوانان ممکن است به دلیل تغییرات هورمونی در بدنشان عرق کنند. افراد مبتلا به هایپرهیدروزیس ممکن است پاهای عرق‌تری داشته باشند زیرا این وضعیت باعث تعریق بیش از حد می‌شود. به نوبه خود، عرق اضافی می تواند باعث بوی بد پا شود.

همچنین ممکن است متوجه شوید که پاهایتان عرق‌تر و بدبوتر می‌شوند اگر:

  • کفش های خیلی کوچک یا خیلی تنگ بپوشید
  • برای مدت طولانی روی پاهای خود بایستید
  • تحت استرس زیادی هستند

آنچه من به کسی که به تازگی پسوریازیس تشخیص داده شده است بگویم

درمان بوی بد پا

درمان بوی بد پا در خانه معمولا آسان است. در اینجا چند چیز وجود دارد که می توانید برای کاهش تعریق و بوی پا امتحان کنید.

پاهای خود را خیس کنید. اگر بوی پاهایتان مشهود است، می توانید سعی کنید پاهایتان را خیس کنید تا تمیزی عمیقی به آن ها بدهید. برای انجام این کار، نصف فنجان نمک اپسوم را در آب گرم مخلوط کنید. اگر نمک اپسوم ندارید، می توانید دو قسمت آب گرم را با یک قسمت سرکه سفید یا سرکه سیب مخلوط کنید.

هفته ای یک بار اجازه دهید پاهایتان 20 دقیقه خیس بخورد. نمک اپسوم به حذف رطوبت از پوست شما کمک می کند، بنابراین باکتری ها کمتر در اطراف آویزان می شوند. سرکه همچنین به حذف باکتری ها از پای شما کمک می کند. اگر زخم یا زخم باز دارید، نباید پاهای خود را خیس کنید.

پاهای خود را خشک نگه دارید. باکتری ها در مناطق مرطوب زندگی می کنند، بنابراین خشک نگه داشتن پاها به کاهش بوی بد پا کمک می کند. می توانید پودر تالک را به پاهای خود بمالید تا هرگونه رطوبت یا عرق را خیس کند. اگر پاهای شما خیلی عرق کرده است، حتی می توانید از ضد تعریق در قسمت پایین پای خود استفاده کنید.

وقتی در خانه هستید، با درآوردن کفش و جوراب، به پاهایتان اجازه دهید هوای تازه دریافت کنند. برای کاهش تعریق سعی کنید تا جایی که می توانید صندل بپوشید. اگر نیاز به پوشیدن کفش‌های دم نزدیک دارید، مطمئن شوید که کفش‌هایی را بپوشید که مناسب هستند. اگر جوراب‌های شما معمولاً در طول روز عرق می‌کند، یک یا دو جفت اضافی همراه خود داشته باشید تا زمانی که پاهایتان شروع به بوییدن کرد، بتوانید آن‌ها را عوض کنید.

بهداشت را خوب رعایت کنید. اگر پاهایتان بدبو است، باید هر روز پاهایتان را بشویید. می توانید هنگام دوش گرفتن آنها را بشویید یا می توانید آنها را در وان با آب گرم بشویید. پاهای خود را از جمله بین انگشتان پا کاملاً خشک کنید.

همچنین باید ناخن های پا را تمیز و مرتب نگه دارید و پوست مرده پاهایتان را جدا کنید. این همچنین می تواند به کاهش مکان هایی که باکتری ها روی پاهای شما زندگی می کنند کمک کند.

مراقب کفش های خود باشید. شما باید دو روز پشت سر هم از پوشیدن یک کفش یکسان خودداری کنید تا هوا خارج شود. علاوه بر این، می توانید کفی کفش های خود را بشویید تا بوی بهتری به آن ها بدهید.

یکی دیگر از راه‌های کمک به کاهش بدبویی پا، استفاده از اسپری ضدعفونی‌کننده روی کفش‌ها و اجازه دادن به آن‌ها در هوای خشک است. این کار باکتری های موجود در کفش های شما را از بین می برد.

منبع سایت محصولات نانوسان

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا