رپورتاژ

آیا می توان از شامپو به عنوان شستشوی بدن استفاده کرد؟

روتین های حداقلی مراقبت از پوست فوایدی برای پوست و کیف پول شما دارند. یک استراتژی هوشمندانه این است که محصولاتی مانند روغن های مغذی یا کره شی غنی از رطوبت را پیدا کنید که پوست و موهای شما را شاد می کند. اما تعیین اینکه چقدر می‌توانید از مجموعه محصولات خود کوتاه کنید و در عین حال پوستی درخشان و بدون مشکل را حفظ کنید، می‌تواند مشکل باشد. به عنوان مثال، شستشوی بدن به نفع شامپو ممکن است ایده خوبی به نظر برسد، اما درک فرمولاسیون هر کدام و اینکه چگونه مواد خاصی ممکن است بر سلامت و ظاهر پوست شما تأثیر بگذارند، حیاتی است.

جاستین پارک، پزشک متخصص پوست و متخصص پوست مستقر در لس آنجلس، توضیح می‌دهد: «به طور کلی، فرد می‌خواهد از شستشوی بدن و شامپوی جداگانه استفاده کند، زیرا مو و پوست سر نیازهای متفاوتی نسبت به پوست دارند. او می‌افزاید: «با این حال، شوینده‌های چند منظوره بدن وجود دارند که به عنوان شامپو نیز دو برابر می‌شوند، که باعث سردرگمی بیشتر ترکیب می‌شود.»

به گفته متخصصان پوست، هر آنچه را که باید در مورد استفاده از شامپو به عنوان شستشوی بدن بدانید، بدانید.

شامپو در مقابل شستشوی بدن

به گفته دکتر Connie Yang، متخصص پوست و مو، شامپو با ترکیبات خاصی فرموله شده است تا موها را بدون از بین بردن روغن های محافظ طبیعی آن تمیز کند و PH کمتری نسبت به شستشوی بدن دارد. هدف از شستشوی بدن پاکسازی پوست است. بنابراین، با غلظت بالاتری از سورفکتانت‌ها فرموله شده است که کثیفی و چربی اضافی روی پوست را از بین می‌برد.»

مراقبت از مو به سورفکتانت‌های خشن‌تر (صابون‌ها) برای از بین بردن چربی (سبوم)، کثیفی و عرق از پوست سر و مو نیاز دارد، در حالی که شستشوی بدن معمولاً ملایم‌تر است و غلظت بالایی از سورفکتانت‌ها ندارد. به گفته دکتر پارک، شستشوی بدن معمولاً در pH بالاتر نگهداری می شود تا لایه گوشته اسید محافظ طبیعی پوست را تجزیه نکند.

برعکس، به گفته آندری گرگینا، DO، MS، متخصص پوست و یکی از مالکان Oceans Dermatology، برعکس، شامپوها معمولاً سطح pH کمتری در مقایسه با شستشوی بدن دارند و آنها را اسیدی تر می کند، که برای حفظ سلامت پوست سر ضروری است.

زمان استفاده از شامپو به عنوان شستشوی بدن

اگر می خواهید روتین خود را ساده کنید یا در هزینه خود صرفه جویی کنید، ممکن است وسوسه شوید که از شامپو به عنوان شستشوی بدن استفاده کنید. دکتر یانگ، که در PFRANKMD توسط دکتر پل جارود فرانک در شهر نیویورک تمرین می‌کند، استفاده از این محصولات را به جای هم توصیه نمی‌کند، اما می‌گوید که می‌تواند در یک لحظه خوب باشد.

به گفته دکتر پارک، هرکسی که سرش تراشیده شده یا کچل است می تواند بدون مشکل از شستشوی بدن روی سر خود استفاده کند. و اگر بیماری‌های پوستی مانند اگزما یا پوست خشک و حساس ندارید، استفاده از شامپوی چند منظوره برای شستشوی بدن می‌تواند برای اکثر افراد مفید باشد. او می‌افزاید: مراقب واکنش پوست خود باشید و اگر خشکی یا سوزش داشتید به محصولات جداگانه برگردید.

یکی از نمونه‌های خاص شامپو که به عنوان شستشوی بدن مفید است، بیماری پوستی Tinea Versicolor است. Tinea versicolor (تلویزیون) مخمری است که روی پوست بیشتر افراد زندگی می‌کند، اما پس از رشد بیش از حد، لکه‌های سفید پوسته‌دار (معمولاً روی تنه) ایجاد می‌کند. به گفته تاد مینارز، MD، متخصص پوست دارای گواهی هیئت مدیره، افرادی که مستعد ابتلا به این مخمر هستند به طور مکرر آن را دریافت می کنند.

دکتر مینارز، که همچنین استادیار بالینی پوست در دانشکده پزشکی دانشگاه میامی است، پیشنهاد می‌کند که می‌توانید با استفاده از شامپوی بدون نسخه دارویی به عنوان شوینده بدن، از فرکانس تلویزیون جلوگیری کنید یا حداقل آن را کاهش دهید. “مواد ضد مخمر موجود در بسیاری از شامپوهای شوره سر می تواند در پیشگیری از Tinea Versicolor موثر باشد، بنابراین من اغلب شامپو Nizoral 1% (15 دلار) یا شامپو سلنیوم سولفید را برای شستشوی بدن پیشگیرانه به صورت روزانه یا چند بار در هفته توصیه می کنم. این بیماران می گوید.

عواقب احتمالی استفاده از شامپو به عنوان شستشوی بدن

در حالی که کف زدن با شامپو در حد قابل قبول است، احتمالاً بهتر است از جایگزینی کامل شستشوی بدن خودداری کنید. دکتر پارک هشدار می دهد: “استفاده مداوم از شامپو به عنوان شستشوی بدن در طول زمان می تواند سد pH را از بین ببرد و منجر به تحریک یا ملتهب شدن پوست و ناراحتی شود.”

دکتر قرقینا هشدار می دهد که استفاده مکرر از شامپو بر روی بدن می تواند تعادل pH طبیعی پوست را مختل کند که ممکن است منجر به خشکی، سوزش یا سایر مشکلات پوستی شود. او می‌گوید: «شامپوها با ترکیبات خاصی که برای پوست سر و مو طراحی شده‌اند، فرموله می‌شوند که ممکن است هنگام استفاده روی بدن، روی پوست ملایم نباشند. استفاده منظم از شامپو به عنوان شوینده بدن به طور بالقوه می تواند منجر به خشکی پوست، تحریک یا حتی واکنش های آلرژیک شود.

به طور خلاصه، در حالی که استفاده گهگاهی از شامپو به عنوان شستشوی بدن بعید است که آسیب قابل توجهی ایجاد کند، به طور کلی توصیه می شود از محصولاتی که به طور خاص برای هر هدفی فرموله شده اند استفاده کنید. شست‌وشوهای اختصاصی بدن برای مراقبت، پاک‌سازی و مرطوب‌سازی بهینه پوست طراحی شده‌اند. این تضمین می کند که هم مو و هم پوست شما مراقبت مناسبی را که برای سالم ماندن و راحت بودن نیاز دارند دریافت می کنند.

منبع سایت اوریفلیم

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا