رپورتاژ

سرقت های میلیون دلاری ارز دیجیتال

هک‌ های‌ بزرگ تاریخ کریپتو یک موضوع ترسناک اما واقعی است که تهدید بزرگی برای بازار ارز دیجیتال به حساب می‌آید. با توجه به شیرینی سودها و کسب و کارهای وجود در بازار ارز دیجیتال، تهدید بزرگ و جدی دارایی‌های افراد را مورد توجه قرار می‌دهد. نفوذ هکرها آفت و بلای جان این کسب و کارهای مجازی شده است.

پیشنهاد : شما می توانید قیمت ارز دیجیتال از جمله قیمت بی ان بی را در پارسیان کریپتو مشاهده کنید.

از زمان پیدایش ارز دیجیتال تا به اکنون، هک‌های بزرگ و تاریخ‌سازی برای این بازار وجود داشته است. کریپتو کارنسی، رمز ارزها و یا ارزهای دیجیتال انواع مختلف نام‌هایی هستند که در این حوزه فعالیت کرده و متحمل ضررهای جبران ناپذیری می‌شوند. هک ارز دیجیتال همیشه بزرگترین مانع در ورود نقدینگی به آن و ترس معامله‌گران در پذیرش ریسک‌های بازار رمزارز بوده است.

پلتفرم‌ها، صرافی‌ها، معامله‌گران خرد و کلان، تقریباً هیچ کس در مقابل سرقت ارزهای دیجیتال مصون نیست. با این حال، در چند سال اخیر، بلاکچین‌ها حائل‌های امنیتی بیشتری حول خود ایجاد کرده‌اند و کاربران به سطح دانش و هوشیاری بیشتری رسیده‌اند؛ همین امر باعث کاهش سرقت ارزهای دیجیتال و ضررهای اعتباری و مالی متناظر با آن شده است.

با آگاهی از هک‌ های بزرگ تاریخ کریپتو، محتاطانه‌تر گام بردارید!

 

هک‌ های‌ بزرگ تاریخ کریپتو به قدری صدمه زننده و آسیب دهنده بودند که تا به امروز پس لرزه‌های آن دهان به دهان می‌شود. حتماً به این نکته توجه داشته باشید که در زندگی روی کره خاکی، یک آفت و بلا برای هر فعالیتی وجود دارد. اساساً زندگی بشر با بلا آمیخته شده است. به عنوان مثال، بیماری آفتی برای سلامتی است.

دزدی بلایی مضر برای دارایی‌ها است، دروغ آفت و بلای راستی است و… . در مورد کریپتوها و ارزهای دیجیتال هم آفتی با عنوان هکرها وجود دارند که به واسطه هک کردن، تمام اطلاعات و داده‌های موجود در بستر مجازی را به غارت می‌برند. تنها در بازه یک ساله 2022، هک ارز دیجیتال بیشتر از 3.9 میلیارد دلار بر فعالان این بازار ضرر وارد کرده است.

این مقدار توسط روش‌های هک ارز دیجیتال صورت گرفته که حفره‌های موجود در سیستم معاملات و فناوری‌های مورد استفاده در آن را هدف گرفته‌اند. بخصوص، فیشینگ یک روش معمول در ورود به حساب کاربری اشخاص، برداشت از حساب آن‌ها و حتی انحلال کامل حساب‌های کاربری معامله‌گران برای همیشه بوده است.

همانطور که معامله‌گران، بازارهای دیجتالی را  مکانی مناسب برای شروع فعالیت خود می‌دانند و قصد دارند تا از آنجا به ثروت فضایی و جذاب دست یابند. در مورد هکرها هم دقیقاً قضیه به همین شکل است. آنها نیز، کمین می‌کنند تا به محض مشاهده دریافتی‌ها و سودهای کلان، سهم خود را از بازار ارز دیجیتال اخذ نمایند.

پیشنهاد : مطالعه مقاله رپد اتریوم و تبدیل آن به اتریوم می تواند اطلاعات مفیدی در اینباره به شما عزیزان بدهد.

هدف یکی است اما وسیله‌ها متفاوت هستند. هدف معامله‌گر و هکرها رسیدن به سود و ثروت است اما معامله‌گر با تلاش، توان و سرمایه‌گذاری خود به این نتیجه دست می‌یابد. در حالی که هکر همان توان و تلاش را به کار می‌گیرد اما بدون سرمایه‌گذاری و با کلک و حیله به هدف می‌رسد. با این حساب، معامله‌گران باید هوش و حواس بالایی در بازار علی الخصوص بازار ارزهای دیجیتال داشته باشند.

اگر افراد در بازارهای ارز دیجیتال، دقت و تمهیدات لازم را برای دارایی‌های خود به کار نگیرند، به همان راحتی که سرمایه اندوخته‌اند، دارایی خود را از دست می‌دهند. البته به دست آوردن مجدد  سرمایه در بازارهای ارز دیجیتال به آسانی سرمایه از دست رفته در بازار حقیقی نیست. به احتمال زیاد اگر افراد در بازارهای حقیقی، سرمایه و دارایی خود را از دست دهند، می‌توانند به سارقان و اموال خود دست پیدا کنند. در حالی که در بازارهای ارز دیجیتال این موضوع بسیار دشوار و پیچیده است.

چرا دسترسی به داده‌ها و هک ارز دیجیتال آسان است؟

درست است که در بازار ارز دیجیتال پیشرفت‌ و ارتقای زیادی دیده می‌شود اما مشکلات و موانع امنیتی نیز به همان اندازه رشد و ارتقا داشته است. فضای همتا به همتا در کریپتو این موانع امنیتی را افزایش داده است چرا که، مجموعه‌ها و هکرهای ناشناس می‌توانند در نقش معامله کننده وارد شده و هک‌های‌ بزرگ تاریخ کریپتو را رقم بزنند.

اگر یک فرد غریبه با هویتی ناشناس به سیستم حمله کند، ردیابی و به دست آوردن او سخت و دشوار خواهد بود. به دست آوردن هکر و بازگرداندن سرمایه از دست رفته عملاً غیر ممکن است. حال با این توضیحات، محاسبه اینکه چند میلیارد دلار سرمایه به این طریق از دست رفته است، سخت و پیچیده می‌باشد.

به عبارتی اگر بخواهیم به لیست هک‌ های‌ بزرگ تاریخ کریپتو نگاهی بیندازیم، ممکن است هفته‌ها یا ماه‌ها زمان نیاز داشته باشیم. درست است که توان و قدرت بلاکچین بسیار جذاب و قابل توجه است و این هم درست است که تمام قواعد و قوانین بازارهای ارز دیجیتال رمزی هستند و معاملات را قابل اطمینان می‌کنند.

اما به این نکته هم توجه کنید که این صنعت نوپا هنوز بسیار ناشناخته است و دخالت‌های جزئی در آن وجود دارد. به عنوان مثال، ثبت و ذخیره دارایی‌ها در کیف پول سخت افزاری و نرم افزاری، باعث می‌شود تا ردپای شخص ثالث به میدان دیده شود. در این حالت امنیت سرمایه گذاران کمی هم شده خدشه دار می‌شود.

حال اگر کیف پول‌های سخت افزاری مورد توجه قرار گیرند باز می‌توان به امنیت بالا امیدوار بود. البته به این موضوع هم توجه داشته باشید که اگر دارایی‌های شما از دست روند امکان اینکه نام شم

ا در لیست هک‌ های‌ بزرگ تاریخ کریپتو دیده شود، وجود دارد. ارز دیجیتال قوی‌تر شده و هکرها نیز به همان میزان تواناتر می‌شوند.

اگر قصد ورود به این بازار پر ریسک را دارید با تمام هوش، حواس و دقت خود وارد شوید. به عبارتی اگر فرد تیزبین و دقیقی هستید این بازار بستر مناسبی برای سودآوری شما خواهد بود، در غیر اینصورت پیشنهاد می‌شود قید سودآوری فضایی را بزنید چرا که؛ ممکن است همان سرمایه قبلی خود را هم از دست دهید. همچنین یکی از راه های کسب درآمد از ارزهای دیجیتال

استخراج BTC است که می تواند سود خوبی به شما بدهد.

در هک‌ های‌ بزرگ تاریخ کریپتو چه مقدار سرمایه از دست رفته است؟

به نظر می‌رسد ، بیشترین نقطه ضعف و خسارت که باعث می‌شود هک‌های‌ بزرگ تاریخ کریپتو به چشم آیند ، پروتکل‌های دیفای (DeFi) باشند. به بیان ساده‌تر ، هکرها از این ویژگی سوءاستفاده کرده و به صورت مکرر از همین روش به ارزهای دیجیتال دست پیدا کرده‌اند. اگر بخواهیم یک مثال مرتبط در این زمینه بزنیم.

دریافت وام فوری از سوی هکرها است که به ظاهر قصد داشتند پروژه‌های پامپ و دامپ (Pump& Dump) را اجرا کنند. به نظر می‌رسد سرمایه از دست رفته در بازار ارز دیجیتال که منجر به ثبت هک‌ های‌ بزرگ تاریخ کریپتو شده است چیزی در حدود هفت میلیارد دلار باشد.

به بیان ساده‌تر، این میزان برای هکرها بعد از نقد کردن‌شان بیش از 5 برابر خواهد شد، یعنی حدوداً 40 میلیارد دلار به جیب می‌زنند. البته اگر بخواهیم معاملات مربوط به راگ پول و کلاهبرداری‌های دیگر را نیز، محاسبه کنیم، اعدادی بیشتر از این مقادیر خواهد بود.

در این مقاله، به معرفی هک‌های‌ بزرگ تاریخ کریپتو از سال 2014 تا سال 2022 پرداخته‌ایم. هر یک از این حوادث نشان دهنده تهدیدات جدی و بزرگی برای امنیت در بازار ارز دیجیتال بوده‌اند. برخی از صرافی‌ها با تلاش بسیار به پیشگیری از حملات هک کرده‌اند، اما متاسفانه برخی دیگر نتوانسته‌اند زیان کاربران را جبران کنند.

تدوین این مقاله به هدف جلب توجه به مسائل امنیتی و ترویج احتیاط در سرمایه گذاری در صرافی‌ها و شبکه‌های قابل اعتماد و مسئولیت پذیر انجام شده است. ارسال وجوه و سرمایه به کیف پول‌های امن نظیر کیف پول‌های سخت افزاری یکی از مهمترین اقداماتی است که کاربران باید به آن توجه ویژه داشته باشند. از هوشمندی و احتیاط در انتخاب و استفاده از ابزارها و پلتفرم‌های امنیتی در معاملات خود بهره‌مند شوید، تا مخاطرات به حداقل رسانده شود و امنیت سرمایه‌های شما تضمین شود.

 

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا